Otthonról úgy gondoltuk kb. 1 hónapra kell majd bérautó, mire meg tudjuk venni a sajátunkat. De aztán csak 2 hét lett belőle (előre fizetve) hátha sikerül annyi idő alatt is!
Még otthonról lefoglaltuk, méghozzá „két részletben”. Nekünk a budget.com volt a legolcsóbb. New Yorkban szálltunk le, mivel ide volt a legolcsóbb a repjegy, de Richmond VA ba készültünk és mivel nem akartuk az autót vissza vinni ezért + díjat kellett fizetni, mivel máshol adtuk le, mint ahol felvettük.
Ez úgy jött ki a legjobban, ha 1 napra béreltünk egy kocsit (legolcsóbbat) NY felvétel RIC leadással + kértünk bele gyerek ülést és egy GPSt is h eltaláljunk a célunkba. Ez 210$ volt előre.
Majd foglaltunk egy másikat két hétre RIC felvétel és leadással, de már ülés és GPS nélkül, mivel 2 hétre már olcsóbb ha megvesszük ezeket. És persze ezek később is kelleni fognak. (jó gyerek ülés 85$ volt a WALMARTban, teljes észak Amerika offline térképet navival: „Sygic” pedig 30$ -ért töltöttem le az Androidos telómra és nagyon jól működik! Csak az USA 19$.) (8. annyit ide, h annyira mégsem jó. A felület és térképek rendben vannak, de az útvonal tervező algoritmus egy szar) Ez utóbbi két hét bérlés, ua. az autó mint korábban, 340$ volt!!!! Ez sokkal olcsóbb relative, mivel ugyan ott adtuk le!
Egyik esetben sem kötöttünk biztosítást, az kb + még annyi mint maga a bérlés.
NY reptérről egy helyi ingyenes automata vasúttal kell átmenni oda ahol az autókat át lehet venni. Ez kb 10’ A csomagokat lehet végig a bérelt kézi kocsival vinni még a vonaton is.
Bementünk a budget irodába az autóért. Modták: FORD Focus az nincs, mi ezt béreltük, de azonos kategoriájú KIA valami kis szar azt tud adni, de az nagyon kicsi autó. Ezen a ponton volt egy kis vita h mit nevezünk azonos kategoriának? Megkérdezte mennyi csomagunk van, mondtam. Ekkor felajánlott egy közepes SUV-t (terepjáró) kedvezményesen, amit most csak a szokásos +60$ helyett +30$ kaphatok meg. Mivel még a focusba sem fértünk volna be , így elfogadtam, valamint online nem fizettük meg a gyerek ülés és GPS után az adót, szóval összesen +50$ gomboltak még le. Kaptunk egy nagy Jeep terepjárót épphogy befértünk a csomagokkal J
Volt benne „ EZ pass” ezt érdemes megkérdezni, legalábbis azokank akik NYból akarnak autót bérelni, mivel innen szinte csak fizetős utakon lehet kijutni! Ez egy elektronikus útdíj fizető cucc, konkrétan a szélvédőre ragasztott doboz, amit indulás után szét kell nyitni, mi nem tudtuk az első kapuig J ott mutatták meg. Ha így fizetsz, olcsóbb is és nem kell mindig a kp.-val bajlódni + sokkal gyorsabb az átjutás a fizető kapukon. Összesen nekünk Richmondig kb 50$ volt? az útdíj. UPDATE: Végül összesen kb. 35$ vontak le utólag, kb 2hét, a bankkártyámról.
Ezzel a Jeeppel mentünk az első szállóig NY közelében, amit 1 napra béreltünk, majd másnap tovább Ric.-ba. Ott becuccoltunk a 2. szállodába amit már 1 hétre béreltünk. (a szállásról külön fejezet szól)
Ott visszavittem a Jeepet, ezzel semmi gond nem volt, sőt az útdíjat sem fizettem meg ez idáig, lehet majd a kártyámra terhelik? (U:ráterhelték)
Majd ugyan ott kértem a 2 hétre bérelt kocsit, de itt megint mókázni kezdtek, h nagyon kicsi kocsit tudnak csak adni, Focus persze nincs most épp, de csak +10$ / nap ért adnak egy nagyobbat! Kösz nem, mondtam. Akkor még a biztosítás körül kérdezősködtek, h mivel a kocsihoz nem kértem, akkor személyes biztosításom van e? Fogalmam nincs miről beszéltek, de rávágtam h igen, remélve nem kérnek róla semmi papírt. Végre kiírták a kocsit és mikor megkerestem a parkolóban akkor derült ki, h egy Shevrolet Cruize –t kaptam, full extrával bőr ülésekkel, stb J
Szerintem az amcsi autókölcsönzőknek nincs is kis autójuk, csak a verseny miatt tudsz a neten ilyeneket befoglalni és mikor mész átvenni megpróbálnak még egy kis + $ kidumálni belőled, mert amúgy is nagy autót kapnál. De ezt csak én gondolom, mérget ne vegyen rá senki J
5 héttel az érkezés után:
UPDATE: A Chevrolet Cruze –t meghosszabbítottuk még két héttel, mert 2 hét alatt nem sikerült a papírokat (usa jogsi vagy ID) elintézni és így autót sem vehettünk. Legalábbis ezt mondták nekünk a DMVben, mikor megkérdeztük, de ez azóta kiderült val. nem igaz. L E miatt nem is nagyon próbáltunk nézelődni.
Közben a papírok megjöttek illetve mások mondták, h itteni papírok nélkül vettek autót így mi is belekezdtünk a nézelődésbe. Nem egyszerű. Persze rengeteg autó van, de itt nagyon lehasználják a gépeket és majdnem hogy csak nem benne szarnak. Iszonyú állapotban vannak, persze a pár évesek nem, de mi a 10 éves kategóriában nézelődtünk.
Lényeg, újabb két hét is eltelt, autó nincs még és mikor hívtam a céget, mondták h ezt már nem lehet tovább hosszabbítani, vissza kell vigyem L. OK nézek másikat a neten. Szerencsére megtaláltam a budget.com oldalán a Specials (akciók) alatt azt az opciót h ha tovább bérelsz egy gépet akkor olcsóbb. Így végül mindenestül 150$ béreltem a legolcsóbb kategóriát 1 hétre. A Chevrolet-t visszavittem és egyből felvettem a másikat, ami ez úttal egy Ford Focus lett, ez is full-os, de kisebb és nem bőr J
Mi mindenképpen valami nagyobb autóra vadásztunk, ami lehetőleg 7 személyes, nagy csomagtérrel, de nem eszik túl sokat. Tehát wagon (kombi) és Van (egyterű kb) nézegettünk. Akár jöhetne még a SUV is de azok általában min 5l benzinesek , szóval iszonyú sokat zabálnak, e miatt kizártuk őket.
Persze legyen szép, kevés mile (10 éves kategóriában a 100e mile már nagyon jó) és jól karban tartott. Nem nagyon van ilyen. Érdemes befizetni az autocheck.com -ra ahol a VIN (alvázszám) birtokában le lehet kérdezni a kocsi teljes történetét! (tulajok száma, balesetek, szervizek, egyéb gondok) A másik ilyen a carfax report, ez nagyobb és híresebb , de drágább. Az elsővel 45$ 30 napig akármennyit lekérhetsz a carfaxon ue. 5 db reportot! Persze ez főleg akkor kell ha magánszemélyektől veszel autót, ez általában olcsóbb, mivel a kereskedők már eleve lekérik ezt.
Ha mész megnézni egy autót, akkor előtte a manusztól VINt kérd el telón vagy emailben és ellenőrizd le. Ha kereskedőhöz mész akkor tőle magát a riportot kérd el, ha azt mondja nincs akkor az már gyanús (legalább is 2e $ feletti autóknál).
A craiglist.com –on érdemes keresni, az aktuális várost, térséget kiválasztva.
Magánszemély: Nem mondanám, h egyszerű. Ha kinéztél valamit 70% esélyed van rá hogy emailra nem fog reagálni, tehát fel kell hívni ha egyáltalán adott meg számot. (idióták) Még ekkor is, ha már elérted 20% h már eladta kocsit. Ha nincs elég kép fönt és pláne ha az autó kicsit messzebb van, kérj + képeket emailben és VINt is. Ha nem küldi, akkor gáz a kocsi. Ha küldi, de továbbra is kicsi képeket vagy MMSben küldi meg, akkor is gáz a kocsi! Ha már ott vagy szó nélkül oda adják a kulcsot próbára, mindenképpen vidd ki a higway (autópálya) –ra kipróbálni. Itt sokkal több hiba előjön! Nyomd meg neki. Többször lassíts és gyorsíts, kínozd az automata váltót, h kapcsolgasson. A legtöbb gond az automata váltókkal van, javítás 3e-5e-7e $ min! Ha nagyon le van lakva, sztem nem érdemes megvenni, általában akkor így is bántak vele. Persze sok minden mást is meg kéne nézni…
Kereskedők: Itt kell legyen carfax vagy autocheck riport, ha nincs és a hirdetésben nem adta meg eleve a VINt akkor 95% hogy gáz a kocsi. Itt is ki lehet próbálni, max lemásolják az jogsidat. Itt picit drágább lehet vagy nem lehet annyit alkudni. Mondjuk egy 5000$ kiírt autót min. 4000$ oda adnak, de akkor már jó voltál az alkuban. Figyelni kell milyen egyéb díjak vannak. Szinte mindig van „processing fee” általában + 100-200$ erre kérdezz rá az alku előtt és a teljes árra alkudj.
+Jótállás! Általában „AS IS” azaz garancia nélkül adják az idősebb kocsikat, ha mégis adnak garit, akkor 90% hogy + pénz és egy nagy biztosító van mögötte. Én az gondolom nem éri meg. Nagyon meg kell nézni mire fizet a biztosító, ha valami egység konkrétan nincs felsorolva akkor nem állják a javítását. +van még önrész. illetve sokszor van egy max limit, mondjuk 500$ ! Egy motor vagy automata váltó javítás (ha kész van teljesen) simán sok ezer $ az autó 2-3x ára is lehet, 500$ semmi!
Mi végül egy kereskedőnél vettünk egy 1999 Mercury Sable Wagon –t ami gyakorlatilag Ford, annak a prémium márkája. 2500$ volt, pár apró dolog nem működött annak a javítását belealkudtuk az árba. 8 személyes J persze ebből 3 gyerek kell legyen és no csomag akkor. Meglátjuk milyen lesz, csak ma hoztuk el.
Biztosítás: Amikor elhozod a gépet már kell h legyen kötve. A neten lehet megcsinálni, de persze itt sem nagyon ismerik a USAn kívüli világot. Nagy nehezen végül a progressive.com –on tudtunk kötni úgy hogy a HUN jogsit adtuk meg, mert különben credit historyt követelt amink nincs L 333$ 6hónapra a fenti autóra, asszonnyal együtt (itt bele kell venni kik vezethetik!) ebben semmi casco szerű nincs. Itt együtt van a 2 biztosítás te tudod beválogatni mit fedezzen, nyilván vannak kötelező elemek!
Update: 2 hónap telt el:
A kocsira megjött a title (kereskedő hívott h mehetek érte, ha magánszemélytől veszünk, akkor ezt azonnal oda kell adja) kb 1 héttel a vétel után, ez gyakorlatilag a törzskönyv ezzel tudod átíratni a gépet. Amikor elhoztuk 1 hete a kocsit a kereskedő adott egy ideiglenes papírt illetve rendszámokat, amivel 30 napig lehetett vezetni, ha VAN MÁR biztosításod.
Szóval a title-el és a szerződéssel (ezen van a vételár) a DMVbe az átírás miatt. Itt kell kiváltani a „registration”-t ami mondjuk a forgalmi és egy vagy két évente meg kell újítani és persze fizetni érte. A „license plate” –t ami a rendszám és itt a tulajhoz tartozik és nem a kocsihoz, a sima 47$ ha hobby rendszámot kérsz (tehát bármilyen felirat rajta) akkor az +10$. Ha csak sima kell, azonnal a kezedbe nyomják, ha hobby akkor kapsz egy papírt 30 napra azonnal és postán kapod meg a hobby-t a hozzá tartozó registration, forgalmival együtt. Ezekhez jön még a 3% adó, amit a vételárból számolnak. Mi összesen a fenti 2550$ autóra hobby rendszámmal 135$ dolcsit fizettünk egy éves reg.-gel!
A kocsi egész jó. A futóműben valami kopogott, mikor átmegyek bukkanókon. Engem zavart. Valószínűleg nem lett volna muszáj megcsináltatni. Elvittem a PepBoys nevű helyre, ilyen minden államban van. Állítólag olcsók és adnak számlát és garanciát a munkára. A futóműben cseréltek ki alkatrészeket + ez után még be is kellett állítani: 700$ fájt. Ebből 550$ volt a munka a többi az alkatrész. Lehet van olcsóbb hely is, de én nem ismerek + ha valami gond van ide vissza tudom vinni reklamálni, máshol nem biztos. A teljes fék betét és tárcsa csere első kerékre 230$ volna, de mivel a betét még jó azt nem kértem. Csak összehasonlítás miatt írtam le.
UPDATE:
Kb. két hétre az átíratáshoz, kaptunk egy levelet a várostól, amiben az autó adatai voltak és vagy javítva ha vmi nem stimmt vagy helybenhagyva vissza kell küldeni. Ez lesz az adó :( alapja. Volt egy rublika, hogy személyes használatú e? Mert ez esetben vmit elengednek. Be x-szeltem, remélem nem kell fizetni. Majd jelentek :)
U: Megjött az adó, 35$ lesz erre az évre.
+
Közben gondolkoztam.
Ha vki úgy tervez, h ha nem sikerül pár hónapon belül melót találnia, vagy nem tetszik vagy bármi és ez esetben visszamegy, akkor jobban megérheti bérelni. Ha elkapsz akciókat akkor heti 150$ fáj a kocsi casco nélkül (mondjuk ehhez bíznod kell magadban, hogy nem törsz meg senkit) és ez esetben nincs kötelező, átírás, adó és val. a gép is fele brenyával beéri, mint az öreg behemotok. Szóval érdemes lehet ezt is komolyan végig gondolni.
Persze ha bejön a dolog, akkor ha csak egy évig kihúzza a csotrogány amit vettél, komolyabb javítások nélkül, akkor beljebb vagy.
Közben ismét gondolkoztam.
Kár volt, h nem fogadtam meg a saját tanácsom és automatát vettünk nem manuális váltósat, valószínűleg váltó gondunk lesz, ami kb az autó kidobását jelenti :(
Ha csak pár ezer $ nézel autót CSAK manuálisat. Itt is gond lehet a kuplunggal, de annak cseréje sokszorta olcsóbb és konkrétabb (tehát biztosan tudni mi a baj, nem úgy mint az automatáknál)
Ha nagy városban tervezel élni, ahol sok a dugó és szopás a manuális váltó, oda maga az autó is szopás, jobban jársz a busszal v metróval.
Ha kisebb városban v külvárosban akkor teljesen jó a manuális!
10e $ körül már lehet az automatákkal szemezni, addig ne, ha csak nem vagy szerelő!
A másik, nyilván ideiglenes megoldás, a fentebb fejtegetett bérlés. 600$ / hó .
Még egy kis adalék:
A váltó még mindig szarakodik, kaptunk egy tanácsot, h tegyünk a váltó olajba egy LUCAS nevű adalékot és az ideiglenesen megoldja a problémát, majd adjuk el. Valószínűleg már mi is így vettük, adalékozva :(
Most épp a lizinget nézegetem, mert az havonta olcsóbb lenne, mint egy autó kölcsönre v bérbe, de állítólag ahhoz még jobb CH kéne amit én ugye csak épphogy építgetni kezdtem.
Másik autóra nincs pénzünk, szóval ezt kell majd beszámítattni vmibe és kölcsönre venni.
A bérautóhoz még annyit, hogy megjött a VISA hitelkártyám amihez automatikusan jár egy "bérautó casco" ha max 15 napra bérelsz egy autót és nem kötsz rá casco-t akkor ha megtöröd v ellopják akkor ők fedezik a költségeket. Persze mielőtt erre épít vki érdemes felhívni őket és tisztázni mindent, de elolvasva a feltételeket rendben lévőnek tűnt! Szóval ilyen módon már nem akkor kockázat a bérautó sem, pesze ehhez kell CC amihez meg SSN , szóval biztosan nem az első 1-2 hónapban fog ez kisegíteni!
8.
A járgány még kitart. Ez persze nem a szervizen múlott. A PepBoys egy kalap szar, legalábis ahova én vittem. Már 3x vittem visza az EGR szelep miatt, de szarnak bele. Annó azt mondták a fékeket tárcsástul cserélni kéne elől-hátul, most megnéztük egy barát műhelyében, semmi bajuk sem volt.
Lejárt az első 6 hónap kötelezőm, eddig 330$ volt, most ~ 450$ kértek! Elment az eszük. Körbenéztem a neten, de mindenhol 350$ volt e legolcsóbb, főleg mivel frissek az amcsi jogsijaink. Aztán végül rátaláltam :) az elephant.com -ra, ez nem köt minden államban, de szerencsére itt VAban igen és egy évre volt 325$ :D:D:D kevesebb, mint a fele. Persze ez még mindig drága, havaerok 2 sokkal értékesebb autóra fizetnek 200$ körül / fél év, de majd ha a mi jogsiaink is öregednek :)